Якщо рівень комерційного сайту занадто низький, його власникам є над чим задуматися. Справа в тому, що на цей показник активності користувачів впливають безліч різних факторів. І найголовніше, що далеко не завжди вони безпосередньо пов’язані із самим проектом. Якщо проблема пов’язана із самим сайтом, то ситуацію треба обов’язково виправляти. Проте є й такі чинники, над якими ні власники, ні творці інтернет-ресурсів не мають влади.
Справді, сайтів в інтернеті багато і перш ніж дійти до конкретного проекту вплив на користувача може зробити все, що завгодно. Розглянемо докладніше, наскільки тісно пов’язані конверсія та зовнішні фактори, які на неї можуть вплинути.
Жертви бренду
Розкручений бренд – страшна сила. Ніщо так не спонукає користувачів до цільових дій на сайті, як гучна, відома всім назва. Великі міжнародні корпорації витрачають величезні гроші для того, щоб про їхній товар чи послугу заговорили, щоб «Ім’я!» не просто було на слуху, а буквально проникло у свідомість споживачів.
Ну а ті компанії, які не досягли такого приголомшливого успіху в розкрутці свого імені, часто залишаються в програші. Навіть якщо маловідомі фірми пропонують своїм клієнтам дуже вигідні умови, і неймовірно якісний товар, користувач може не розглянути подібні варіанти просто тому, що він дуже довіряє дорогому, але відомому бренду.
Конверсія та коммодитизація
Коммодизація… Незвичне для вуха та незрозуміле для розуму більшості людей слово. Хоча нічого екстраординарного у цьому терміні немає. Під дивною назвою ховається процес переходу товару з брендового (марочного) до знеособленого. На жаль, коммодизація дуже впливає на конверсію. І це варто враховувати під час організації інтернет-продаж.
Якщо багато фірм пропонують абсолютно однаковий товар, то єдиним критерієм його оцінки для користувача стає ціна. У цьому випадку є ймовірність, що користувач вважатиме за потрібне витратити досить багато часу на пошук найдешевшої пропозиції. Наслідком цього зазвичай є велика відвідуваність, але низька ймовірність цільових дій кожного конкретного користувача. Тобто низький рівень конверсії.
Інша річ якщо товар унікальний або вузько спеціалізований. Як правило, не маючи великого вибору, користувачі не виконують довгих пошуків, а значить, з великою ймовірністю, приймають першу ж пропозицію. У цьому випадку грамотно побудована рекламна кампанія і сторінка, що продає, принесе велику конверсію.
Фактори сезонності
Кожен бізнесмен у своїй роботі стикається з таким поняттям, як сезонність. У деяких сферах бізнесу вона більш помітна, в інших – менше. Але все-таки сезонність є завжди і в усьому.
Звичайно, є групи товарів та послуг, які мають попит у будь-яку пору року. Як правило, це товари, які мають обмежений термін придатності або «витратні матеріали». Але навіть у цьому випадку простежуються виразні сплески продажу. У пік сезонності конверсія сайтів, які пропонують відповідні товари, може значно зростати. Спрацьовує людська психологія: користувач відчуває бажання здійснити цільову дію через обмеженість товару або значне зменшення його доступності. Хорошими прикладами тут можуть бути попит на готельні номери в курортний сезон або в момент проведення популярних заходів, а також неймовірний сплеск замовлень на букети до 8 березня і 1 вересня.
Висновок: у період сезонної активності конверсія буде надзвичайно високою, а в решту року коливатиметься в районі стандартних значень для подібних інтернет-ресурсів.
Від бажання до дії
І насамкінець варто сказати кілька слів про фактори, усунути які практично неможливо.
Складно вгадати бажання та наміри відвідувача сайту, а головне, неможливо зрозуміти хід його думок та причину, через яку він взагалі сюди зайшов. Факторів, які визначають поведінку користувача, безліч. Тут може зіграти свою роль будь-яка дрібниця: стать, вік, соціальна активність, психологічний настрій (як загальний, так і в певний момент), емоційний стан, час доби, зовнішні подразники, навколишнє оточення і т.д.
Одна і та сама людина, яка вибирає товар для особистого користування, по-різному поводитиметься на сайті, залежно від того, де вона знаходиться фізично: на роботі чи вдома. І взагалі, люди часто роблять вибір, несвідомо спираючись на якісь незначні фактори, які начебто підтверджують правильність їх рішень.
Безперечно, велике значення має ціна товару. Але не лише вона стає стимулом для здійснення цільової дії. На ухвалення рішення можуть вплинути менш значні, але дуже важливі для користувача фактори: гарантійний термін, наявність на складі в даний момент часу, терміни та способи доставки, наявність або відсутність певних способів оплати тощо.
Фізичні властивості товару та його внутрішній зміст
Часто підприємці, які тільки розпочали свій бізнес в інтернеті, дивуються: чому більшість відвідувачів сайту не перетворюються на покупців. У кращому разі такими стають приблизно 2% тих, хто прийшов на сайт. Як приклад такі бізнесмени наводять свої реальні (фізично існуючі) магазини, в яких ситуація відрізняється кардинальним чином.
Звичайно, порівнювати такі речі не можна. У реальні магазини приходять відвідувачі, які вже вирішили витратити достатньо часу на покупку товару і, як правило, знають, чого хочуть. Відвідувач сайту не готовий витрачати на покупку багато часу і заходить переважно у пошуках інформації, а не за реальною покупкою.
У фізично існуючому магазині відвідувач бачить товар на власні очі, може розглянути його з усіх боків, помацати та отримати всю необхідну інформацію від живої людини, яка відповість на конкретні питання. Саме тому ймовірність здійснення покупки у такому магазині досить висока.
У той же час в інтернет-магазині користувач дивиться на товар через невеликий екран монітора. Перед ним знаходиться лише інформація, яка базується на думці невідомих йому людей. Її ще потрібно проаналізувати і вичленувати лише те, що потрібно. Візуальне ознайомлення з товаром зводиться взагалі до елементарного розгляду картинок. Як наслідок, користувача необхідно дуже сильно мотивувати для здійснення цільової дії.
Крім того, є низка товарів, які неможливо купити тільки за картинкою. Зокрема це стосується одягу та взуття. Далеко не кожен придбає товар із цієї категорії, попередньо не примірявши його.
Але є й інша категорія товарів, наприклад: книги, фільми, софт тощо. Як правило, користувач приймає рішення про купівлю такого товару, вже володіючи достатньою інформацією про нього. А все інше (упаковка, зовнішній вигляд) можна оцінити й за картинкою. Зрештою, головне в такому товарі – це його вміст, а не зовнішня оболонка. Подібні товари чудово підходять для продажу саме через інтернет, а отже, сприяють значному підвищенню рівня конверсії.
Перераховані вище зовнішні фактори конверсії є лише частиною великого списку. Перелічити абсолютно все неможливо, вони занадто індивідуальні. Але, знаючи основи, можна постаратися оптимізувати сайт таким чином, щоб знизити до мінімуму їх вплив.